Powered by Blogger.

Pengenalan - Jati Diri Melayu

by - 12:00 AM

Penjenamaan Tanah Melayu adalah satu misi yang menggerakkan jati diri dari dalam secara sederhana tetapi konsisten sehingga jiwa menyerap keseluruh anggota setiap individu yang berdarah melayu.

Melihat generasi mendatang yang semakin lama semakin alpa dengan budaya luar yang ada kalanya bukan tidak baik tetapi melupakan asal usul diri sendiri seperti yang dibimbangi nenek moyang dahulu dengan pesanan; "jangan lupa diri".



Rebranding Tanah Melayu atau Penjenamaan Tanah Melayu menjadi gerak langkah mula menerapkan anak muda dengan nilai jati diri walau ke mana jua bumi berpijak dan di mana jua langit dijunjung atau di peringkat mana darah Melayu itu berada tetap tidak melupai siapa diri yang sebenar diri.

Peribahasa tidak lapuk dek hujan tidak lekang dek panas sangat tepat menggambarkan misi yang diperjuangkan bagi memperkasakan jiwa Melayu terutamanya di kalangan anak-anak muda yang sejak kecil terdedah dengan pengaruh luar, menanam dalam getaran minda separa sedar dan segar yang sudah tentu memperjuangkan agenda mereka tersendiri samaada mengumpul pengaruh mahupun melariskan sistem kapitalis mengawal dunia.

Melalui design atau reka letak dalam t-shirt Tanah Melayu terdapat kata-kata keramat membangun jati diri yang tidak melupakan mereka tentang asal wasilah bangsa sendiri. Seperti contoh filem filem Tan Sri P.Ramlee yang merekodkan ceritera bangsa Melayu melalui karya-karya seni filem dan lagu menjadi bukti siapa diri kita.

Gerak perjuangan ini selari dari aliran darah ke jantung jiwa melayu yang tidak akan berhenti.

You May Also Like

0 comments