Powered by Blogger.

Malaikat Muncul & Hilang

by - 3:00 AM

Jam 8.00 pagi hari ini aku tunggang motosikal suzuki Belang seperti hari-hari lain ke pejabat. Sampai di Dewan Agong Tuanku Canselor (bangunan besar bersebelahan Stadium UiTM) tiba-tiba enjin tidak menjerit seperti tadi, motosikal turut berhenti.

Tidak mungkin tangki kosong, meter minyak masih ada satu bar lagi, aku bicara sendiri. Tendang engkol starter berkali-kali. Masih tak ada respond engine. Mata aku tertumpu pada jarum jam tangan jenama SKEMI, 10 minit nak sampai 8.30 pagi.


Cuba bertenang...
Tarik nafas...dalam... dalam lagi... dan lagi.... penat jugak tolak motosikal.
Allah yang maha penyayang...
Allah yang maha pengasih...


Dalam hati hanya bicara. "Allah hu... Allah hu... Allah hu... Lahaulawaquwwataillabillah" sambil menolak motosikal. Otot betis agak tertekan dengan keadaan jalan yang sedikit mendaki bukit dikawasan bangunan Dewan Agong UiTM.
"All is well"

Tiba-tiba...
Muncul dari belakang... 
"Abang, nak pergi mana? Minyak habis ke?"

Jawab spontan 
"Nak masuk office. Tak pastilah, tengok meter minyak masih ada lagi, tapi tak boleh hidup pulak."

"Takpe-takpe, saya tolak." 
Mamat yang muncul dari celahan awan kelabu asap tadi tawarkan bantuan.


Alhamdulillah
"Terima kasih ya Allah." 
Sesungguhnya Engkau Maha Mengurus, Maha Mengatur, Maha Mengetahui hamba-hamba Mu.

Tiba di Pusat Islam, suruh dia stop di situ jer.
Park motor. Tanya dia.
"Awak student UiTM ke?."

"Bukan, saya pekerja kontrak binaan bangunan sebelah sana." sambil menunjuk arah hadapan Pusat Islam.

Gambar sekadar Hiasan

Tanpa bicara banyak sosok yang aku bahasakan Malaikat dalam hati terus berlalu pergi.
Mulia sungguh hatinya.
Berkali-kali aku ucapkan terima kasih.

Aku berlari pantas menuju ke pejabat dan ketik kad perakam waktu.


"Ah... terlewat, 4 minit."
Aku ketuk kepala sendiri. Itu pun mengeluh. Menyalahkan siapa?
Masuk office boss dan terus terang kisah sebenar.
I'm a clumsy guys...


9.35a.m.
Terima kasih Allah atas Malaikat Mu
First Gratitude Journal

You May Also Like

0 comments